Вие избрахте изданието на BG VOICE за САЩ. Искате ли това да бъде вашето основно издание? ДА | НЕ

11.01.2018 г.

Холивуд: облачно без кюфтета

Липсата на идеи сред мегапродуцентите се задълбочава

Дори продължението на една от най-обичаните поредици в историята – „Междузвездни войни", не успя да обърне тренда

X-Men безкрай

Увеличаване Затвори

Константин Николов

Американската филмова индустрия изпрати 2017 г. по-объркана от всякога. Скандалите за сексуален тормоз разкриха дълго прикриваните, но подозирани от мнозина мръсни тайни на някои от най-могъщите играчи в Холивуд. В същото време продажбите на билети на щатския пазар са най-ниските за последния четвърт век, макар и приходите в глобален мащаб да са рекордни. Повечето от големите студиа и киновериги губят влияние в битката с все по-силните дигитални компании като „Нетфликс" и „Амазон". Консолидацията за някои от тях е неизбежна, което се доказа и от предложената мегасделка между „Дисни" и „Туенти фърст сенчъри фокс". Преди това пък американските регулатори поискаха от съда да блокира сливането на телекомуникационния гигант „Ей Ти енд ти" и „Тайм уорнър". Всички тези случаи показват, че 2018 г. също ще е трудна за Холивуд, особено ако се представят по-зле от очакванията големите заглавия, които ще имат премиера в следващите 12 месеца. "Индустрията трябва да бъде много притеснена, ако има подобен спад в продажбата на билети в САЩ и през 2018 г. Той ще означава, че сривът в сектора е постоянен", обяви Гийта Ранганатан, анализатор в „Блумбърг интелиджънс".

През миналата година броят на кинозрителите на най-големия пазар в свeта (САЩ и Канада) е намалял с 5.8% до 1.24 млрд. билета - най-ниското им ниво от 1992 г., показаха данните на сайта Box Office Mojo. За сметка на това спадът на приходите е по-малък - само 3% до 11 млрд. долара спрямо рекордната 2016 г. Но причината за това се крие основно в по-скъпите билети за всякакви филми (обикновени, 3D, IMAX и др.). В същото време глобалният боксофис (приходи от продажби на билети) е рекорден - почти 40 млрд. долара. Той се дължи най-вече на продължаващия възход на Китай като втория най-голям кинопазар в света, както и на добрите приходи в Близкия изток (към който скоро ще се присъедини и Саудитска Арабия). Но дори този факт не намалява облаците над щатските студиа, които са изправени пред две основни предизвикателства - липсата на идеи и възходът на стрийминг услугите. Продълженията за поредния комиксов герой и преправянето на стари хитове просто вече не привличат публиката както преди. По-високи са и допълнителните разходи при ходене на кино като пуканки и напитки.

Достатъчно е да се видят кои са най-касовите филми на 2017 г. в световен мащаб. Четири от първите пет са част от поредица, а един е римейк на известен детски рисуван хит (виж таблицата). Дори продължението на една от най-обичаните поредици в историята - „Междузвездни войни", не успя да обърне тренда в САЩ. Само един от топ 20 на игралните филми в глобалния боксофис е по оригинална идея - „Дюнкерк" на Кристофър Нолан. Всички останали са адаптации на стари идеи, римейк или поредната серия. Успехът на по-малки оригинални филми като „Зад волана", „Бягай!" и други все пак показват, че добрите идеи винаги се оценяват от зрителите, но броят на такива филми в класациите все още е ограничен. А и големите студиа често избират да не заложат на такива проекти, а да налеят огромни пари в поредния комиксов герой или поредица. Което също ги опари - през миналата година се провалиха (или не донесоха очакваните печалби) предварително обявените за хитове „Пришълецът: Завет", „Трансформърс: Последният рицар", „Карибски пирати: Отмъщението на Салазар", „Мумията" и др.

Зрителите просто потърсиха оригинално и интересно съдържание на друго място - в стрийминг услугите в домовете си. От години някои сериали не отстъпват на филмовите продукции по бюджет, актьори и добри сценарии. А с разширяването на мощта си най-голямата стрийминг платформа в света - „Нетфликс", влага все повече пари в производството на собствени филми и сериали. И за ужас на киноверигите ги пуска ексклузивно за своите потребители, които веднага могат да ги гледат на телевизора, лаптопа или дори телефона си. Платформата инвестира над 100 млн. долара в последния филм на Уил Смит - Bright, който пусна през декември за зрителите си в цял свят. Въпреки лошите ревюта мнозина от тях го гледаха.

Някои от филмите на „Нетфликс" и услугата на „Амазон" - Prime Video, получават номинации за „Оскар", „Златен глобус" и „Еми". Което само доказва, че макар и бавно, потребителските предпочитания се променят. Само за последната година броят на абонираните за такива платформи е нараснал значително в световен мащаб. „Големите студиа са изправени до стената и в следващите няколко години трябва да създадат голям брой качествени филми, за да върнат публиката", смята Джеф Бок, анализатор в анализаторската компания „Ексхибитор рилейшънс".

Разбира се, рано е да се говори за залеза на големите холивудски студиа. Пример е най-могъщото от тях - „Дисни", което става все по-голямо и амбициозно. Щом не може да победи „Нетфликс", то просто обяви създаването на собствена стрийминг услуга, която да стане факт до две години. Това означава и премахването на филмите й от „Нетфликс", което ще навреди на дигиталната услуга. Още по-мащабен е обявеният ход от Disney с придобиването на голяма част от друго легендарно студио - „Фокс", в предложена сделка за 66 млрд. долара с дълговете. Трансакцията тепърва трябва да бъде одобрена от регулаторите, но ако стане факт, ще направи гиганта абсолютен колос. Идеята е „Дисни" да придобие филмовите и телевизионните активи на „Туенти фърст сенчъри фокс" (без новинарския „Фокс нюз") и да ги обедини със своите. Акционерите на „Фокс" ще получат 25% от обединената компания, но сделката ще сложи край на активното участие на семейството на медийния магнат Рупърт Мърдок в развлекателната индустрия, което му носеше смесени успехи, особено през последните години. За миналата година само два от най-гледаните 20 филма в света са на „Фокс".

Под шапката на новата група ще попаднат хитове като „Междузвездни войни", „Марвел", „Пиксар" и всички анимационни филми на „Дисни" в комбинация с поредици като X-Men, „Дедпул", „Ледена епоха" и други на „Фокс", както и огромен каталог. Но безспорно едно от най-привлекателните сред тях ще са очакваните четири продължения на най-гледания филм в историята - „Аватар" на Джеймс Камерън. Общите активи на „Дисни" и „Фокс" ще създадат най-влиятелното холивудско студио с над 40% от боксофиса в САЩ. Естествено до постигането на това остава одобрението от регулаторите. Което може и да се случи трудно, ако се съди по опитите за блокиране на сделката между „Ей Ти енд Ти" и „Тайм уорнър".

„Дисни" и в момента е водещият играч в Холивуд. Приходите на групата за миналата година от продажба на билети само в САЩ достигнаха 2.3 млрд. долара, което за втора поредна година й отреди лидерската позиция, и то с далеч по-малко премиерни филми от втория - „Уорнър". Въпреки това печалбата от филмите е по-ниска най-вече заради огромните разходи по маркетинг. През тази година студиото отново няма да е особено „оригинално" - ще пусне четири филма на „Марвел", два на „Пиксар" и един от „Междузвездни войни". За повечето останали холивудски студиа облаците може и да са гъсти, но за „Дисни" формулата явно ще е „налей още едно от същото".

 

 
 
въведете кода
 

коментари

  • няма коментари
 

ОЩЕ ОТ ТАЗИ КАТЕГОРИЯ

X